Část
4
Ze
všeho nejdřív jsem ji na první hodině učil základní
matematické operace. Eris umí základní sčítání, protože
chodila do školy a měla domácí učitele.
„Rudee!”
„Copak,
Eris-kun.” Ukázal jsem na Eris s rukou energicky zdviženou.
„Proč
je důležité učit se dělení?”
Nechápe
důležitost dělení a odčítání. Předtím jí moc nešlo násobení. Pořád mám pocit, že se na těch měnících
se číslicích zasekne a matematiku vzdá.
„Místo
toho, abychom mluvili o jeho významu, je to v podstatě jen obrácené
násobení.”
„Ptám
se, kde to použiju.”
„Dobře,
když máš 100 stříbrných a potřebuješ se o ně rozdělit s
pěti lidmi, co uděláš?”
„Mluvíš
úplně stejně jako předchozí domácí učitel!” Eris silou
praští do stolu. „A právě proto! Proč! Se musíš dělit! Je
třeba se dělit!”
Ach
ano, dítě, co se nechce učit, bude mít takové výmluvy. Ale po
pravdě, tohle vážně není důležité.
„Co
já vím, jdi se zeptat těch pěti lidí. Je to praktické, když se
chceš o něco rozdělit rovným dílem.”
„Řekl
jsi, že to je praktické, to také znamená, že nemusíš používat
dělení, že?”
„Když
nechceš používat dělení, tak ho samozřejmě nemusíš používat.
Ale nechtít dělit a nemoct dělit jsou vskutku dvě rozdílné
věci.”
„Mumumuuu...”
Když
jsem řekl to slovo nemoct, hrdá Eris sklapla. Ale tohle ten problém
neřeší. Pokud jí dovolím pokračovat v takových výmluvách,
tak není třeba se matematiku učit vůbec. V takových chvílích
se mohu spolehnout jen na Ghyslaine.
„Ghyslaine,
měla jsi někdy problém s rovným rozdělením?”
„Hmm,
jednou jsem ztratila část svých zásob a chtěla jsem si zbytek
rovnoměrně rozdělit na několik dní, ale udělala jsem chybu.
Nakonec jsem celé tři dny nejedla a nepila. Myslela jsem si, že
umřu.
Napůl
cesty jsem to už vážně nemohla snést a nasbírala jsem si k
jídlu exkrementy jednoho magického tvora a podráždila jsem si
tím žaludek. Odolávala jsem nutkání zvracet, bolesti žaludku a
průjmu a pořád jsem musela odrážet okolní magické tvory----”
Ta
historka zmíněná výše trvala pět minut a svíral se mi kvůli
tomu žaludek. Já jsem jí naslouchal s pobledlou tváří, ale zdá
se, že pro Eris je to hrdinská historka. Oči se jí třpytí, jako
by v nich měla hvězdy.
„Takže
se chci naučit dělení, prosím, pokračuj ve výkladu.”
Vzhledem
k tomu, že Ghyslaine řekla něco takového, Eris může jen
poslušně následovat jejího příkladu. Zdá se, že Saurosova rodina má
velkou náklonnost vůči zvířecím rasám a Eris díky tomu také
lne ke Ghyslaine.
Pokud
něco vzejde od Ghyslaine, Eris poslušně naslouchá. Jako mladší
bratr následující starší sestru, napodobuje cokoli, co dělá.
„Takže
budeme pokračovat nudnými opakovacími cvičeními. Prosím,
vypočítejte všechny tyto příklady. Pokud něčemu nerozumíte,
zeptejte se mě.”
Takhle
krok za krokem postupujeme.
Ghyslaine
je také výjimečný učitel. Vypíchne, kde jsem co neudělal
správně, a řekne svůj názor. Paul moje chyby také zdůrazňoval,
ale jenom řekl, kde je chyba, ale už mě nenaučil, jak to
napravit. Dnešek je stejný jako obvykle, Eris a já stojíme proti
sobě s meči v rukách, trénujeme a učíme se zároveň.
„Když
vykročíš, pamatuj na postoj, a oči měj na protivníkovi.”
Třesk,
dřevěný meč v mých rukách odletěl po nárazu Erisina dřevěného
meče.
„Pokud
vykročíš dřív než protivník, dobře se dívej, kterým směrem
se pohne, a tím směrem sekni. Pokud jsi pomalejší než protivník,
tak se meči vyhni.”
Nejsem
schopen nic udělat a Eris mě přímo praští mečem. Těžký
náraz projde brněním nacpaným bavlnou a úspěšně se přenese
do mého těla.
„Musíš
reagovat na kroky a pohled svého protivníka a předvídat jeho
další krok!”
Zase
jsem dostal ránu.
„Rudee!
Nepřemýšlej o tom myslí! Jen přemýšlej, kam se nepřítel
pohne dál a sekni tam mečem!”
Tak
chceš, abych přemýšlel, nebo ne?
„Eris!
Nepřestávej! Protivník se ještě nevzdal!”
„Ano!”
Mezi
námi je jasný rozdíl. Eris energicky odpoví, ale já tu energii
nemám. Ta nadměrná energie stačí k tomu, abych skončil tak, že mě Eris zmlátí, dokud nás Ghyslaine nezastaví.
Zdá
se, že se Eris snaží vybít si svou zlost nahromaděnou během
hodiny matematiky, a vůbec mi nedává žádnou šanci. Zatraceně.
Ale
jenom za tenhle měsíc jasně cítím, že moje schopnosti
vzrostly. Mít za protivníka Eris, co je zhruba na stejné úrovni,
mi velmi pomohlo. Ať je to jakýkoli předmět, mít někoho zhruba
na stejné úrovni vždycky pomůže.
Ačkoli
mě Eris ve schopnostech převyšuje, v porovnání s Paulem nebo
Ghyslaine na tom vlastně tak moc nezáleží. Pořád chápu, co
protivník dělá. Pokud problém chápu, tak ho vyřeším. Ten
poslední úder mě dostal. Takže si tu oblast budu hlídat. Takhle
uvažuju.
Proti
Paulovi byl rozdíl ve schopnostech příliš velký, nemohl jsem o
tom ani popřemýšlet. Nechápu, co protivník udělal, a dostal mě.
I když jsem si vyslechl jeho radu, měli jsme příliš velkou
mezeru v základech a vůbec mi to nepomohlo. Takže jsem vždycky
zpochybňoval každý svůj krok.
Když
mě Ghyslaine něco učí, i když se najde nějaký problém jako
výše zmíněné, tak mě velmi dobře poučí a já dokážu její
vysvětlení přijmout. Ale mluví o obraně a krytí najednou, takže
když tu techniku používám, váhám.
Ale
mým protivníkem je Eris, když provedu něco jiného nebo použiju
nějaký trik, dostanu jiný výsledek. I když zaváhám, rozdíl
mezi námi je dostatečně malý, aby mi to stejně pomohlo.
Možná
že to druhý den nebude fungovat, nebo Eris použije jinou techniku,
ale to, co jsem včera nedokázal, se mi dneska podaří; nebo
technika, co jsem včera nezažil, se ukáže dneska. Jak se nám
tyto drobné zkušenosti kupí, rozhodně rosteme.
Jak
se dalo čekat, mít svého protivníka je velkou výhodou bez
nedostatků. Máme vytyčený cíl, který musíme pokořit. Možná
že moje schopnost vzrostla jen o jeden nebo dva body, ale vůči
lidem, jejichž rozdíl ve schopnostech je velmi malý, je pořád
možné, aby se pořád a pořád doháněli.
Bezděky
jsme zesílili.
Ale
v ohledu růstu je Eris mnohem rychlejší. Když spolu necháte
cvičit kozu a lva, tak je lev samozřejmě silnější. Ale mě od
dětství učil Paul, takže jsem celkem nespokojený.
„Rudeus
pořád není dost dobrý!!” Eris si založí ruce na hrudi a
blahosklonně se na mě dívá, jak ležím rozplácnutý na zemi.
Nakonec
jí Ghyslaine vyčinila: „Nevytahuj se. Eris, ty ses učila šermu
mnohem déle a jsi starší.” Jenom během hodin šermu jí
Ghyslaine říká jménem. Říká, že to je nezbytné.
„Dobře!
A Rudeus taky umí magii!”
„Přesně
jak říkáš.”
Uznává
jenom můj standard v magii.
„Ale
je to vážně divné, když na Rudea někdo zaútočí, tak se jeho
reakce zpomalí...”
„Protože
se bojím, bojím se toho protivníka přede mnou, co na mě útočí.”
Jak jsem skončil, dostal jsem od Eris ránu do hlavy.
„O
čem to mluvíš! Jsi k ničemu! Kvůli tomuhle tě neberou vážně!”
„Ne,
Rudeus je kouzelník. To stačí,” dodá Ghyslaine okamžitě, ale
nakonec Eris kývne hlavou ve stylu: já přece všechno vím.
„Opravdu?
Tak to se nedá nic dělat!”
Ech?
Proč mě musíš mlátit?
„Omlouvám
se, nevím, jak tě zbavit toho zlozvyku s rozklepanýma nohama.
Tohle musíš překonat sám.”
„Dobře.”
Momentálně
se mi nohy rozklepou nehledě na to, komu čelím, vypadá to, že
mám před sebou ještě dlouhou cestu.
„Ale
Ghyslaine, po tvých hodinách mám pocit, že se určitě zlepšuju.”
„Paul
je instinktivní typ, učení druhých mu moc nejde.”
Instinktivní
typ! Ach, takže i na tomhle světě existuje něco takového.
„Co
to je ten instinktivní typ?”
„Když
se člověk spoléhá víc na své pocity, než na své znalosti,
říkáme, že patří k instinktivnímu typu.”
Odpověděl
jsem na její otázku a Eris okamžitě našpulí rty. Pravděpodobně
také patří na instinktivní stranu.
„Co
je špatné na tom být instinktivní?”
Je
vážně těžké odpovědět jí na otázku, jestli je to špatné
nebo dobré. Ale zrovna teď je hodina šermu, takže nechám
odpovědět učitele. Podívám se na Ghyslaine.
„Ne
že by to bylo špatné, ale i když je instinktivní člověk
nadaný, pokud nepřemýšlí, nezesílí. A taky není hoden
vyučovat druhé.”
„Proč
není hoden vyučovat?”
„Protože
nechápe věci, co dělá. A pokud všemu nerozumí, tak nedokáže
udělat něco složitějšího.”
Podle
Ghyslaine Krále Mečů je všechno do pokročilé úrovně založeno
na základech. Jenom osvojením si veškerých základů a schopnosti
zvládnout různé situace různými reakcemi je člověk schopen
stát se Světcem Meče. Aby se člověk dostal dál, musí se
spolehnout jen na neúnavnou snahu a nadání. Kolem a kolem je to
pořád o tom nadání.
„Já
jsem také byla instinktivní typ, ale když jsem o všem začala
přemýšlet a pochopila jsem teorii, stal se ze mě Král Meče.”
„To
je úžasné.”
Ohromilo
mě to z celého srdce. Napravit vlastní zažité reakce a uspět.
Toho se nedá tak snadno dosáhnout.
„Rudee,
nejsi ty mág na úrovni vodního světce?”
„Já
jsem v podstatě instinktivní typ... Ale magie a technika šermu jsou dvě rozdílné věci, dokud máš manu, tak to
zvládneš.”
„Ach,
aha... Ale základy jsou také důležité, ne?”
„To
chápu. Ale spíš jsem se stal Vodním světcem kvůli tomu, že
jsem měl dobrého učitele.” Když tak o tom přemýšlím,
neustále si připomínám, jak jsou základy důležité, ale velmi
se kloním k bezzvukému zaříkávání.
Takže
co je základem magie?
Roxiny
hodiny kladly větší důraz na rozvoj než na základy. Kolem a
kolem Roxy je také geniální typ a moc se k základům nekloní.
Hmmmmmm...
„V
každém případě nehodlám získat až takovou sílu, takže to
nevadí!”
Eris
přeruší mé myšlenky touhle svou sebevědomou hláškou. Na
základce jsem řekl něco podobného o tom, jak se nechci stát
jedničkou, a vůbec jsem se nesnažil. Mám v plánu její přístup
opravit.
„Ale
budu se snažit ze všech sil, abych byla stejně silná jako
Ghyslaine a Rudeus.”
Není
třeba. Má jasný cíl.
Je
jiná než mé minulé já.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Žádné komentáře:
Okomentovat